Koffie: gezond genieten doe je zo! - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > Koffie: gezond genieten doe je zo!

Koffie: gezond genieten doe je zo!

voor- en nadelen koffieKort geleden stuurde ik mijn dochter Rosanne een foto van een kopje koffie met een roos er bij. Het was een moment dat ik genoot van mijn koffie en liefdevol aan haar dacht, toen ik de roos zag. Ze reageerde verrassend voor mij: “Drink je niet te veel?” stuurde ze me terug. Nu wil ik natuurlijk niet graag dat ze ongerust over me is, dus zond ik haar alvast een positief aspect van koffie. En gaf ik aan dat ik gemiddeld 4 kopjes per dag drink. Binnen het advies van de Voedingsraad. Dit is natuurlijk nog niet het hele verhaal…..

Er valt veel over koffie te zeggen

Veel mensen hebben net als Rosanne en ook ikzelf verschillende informatie en associaties met koffie. Dit kan gaan over de hoeveelheid die acceptabel is door de mogelijk giftige stoffen in de koffie zelf of door de bereiding. Of over opwekkende stof cafeïne in de koffie. Maar ook de belevenis van koffiedrinken, dus het sociale aspect. Daarnaast kunnen we koffie puur drinken, maar ook aankleden met melk, suiker of zoetjes en natuurlijk iets erbij. Dan komt ook het aspect van de calorieën in beeld. Er is veel goed onderzoek gedaan naar de (on)gezondheid van koffie.

 Zin in en bang voor

Rosanne wil natuurlijk dat ik gezond blijf en veilig omga met een product dat ook zeker een risico voor de gezondheid kan betekenen. Hoewel ik wel verrast was over dat ze dit aan mij vroeg als diëtist en ook als matig koffiegebruiker. Wel snap ik het wel vanuit wat ze om zich heen meemaakt in de Studentenstad Groningen, waar veel koffie en ook cafeïnerijke energydrinks gedronken worden. Vooral in de tentamenperiodes, maar ook in de ochtend om wakker te worden na een (te) korte nacht. Dit naast het gegeven dat ze zelf geen koffie drinkt.

Kennis en keuzes

Kennis is een voorwaarde om goede keuzes te kunnen maken. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor koffie, maar met dit voorbeeld kun je wel zien dat een product goed of slecht benoemen geen goed idee is en dat wat voor de ene een goed idee kan zijn, dit voor de ander niet hoeft te zijn. Ik noem enkele aspecten die je helpen om slimme en heel persoonlijke keuzes te maken.

1. Ongunstige effecten:

 1.1.Gejaagdheid

Als jij een type bent dat zich nerveus of gejaagd voelt door koffie, drink dan alleen de cafeïnevrije koffie. Vermijd dan ook cola met cafeïne. En houd er rekening mee dat ook zwarte thee (met of zonder smaakje) en groene thee ook theïne bevatten. Dit is dezelfde stof als de cafeïne. Je kunt hier mogelijk bij veel drinken ook dezelfde klachten van krijgen. Wel bevat een kopje thee de helft van de hoeveelheid cafeïne. Naast koffie en thee bevat ook chocolade(melk) cafeïne, al wordt dit dan theobromine genoemd. Heb je geen van deze klachten, dan kun je beperkt koffiedrinken natuurlijk een vast onderdeel van je dag houden.

1.2.Behoren bij een risicogroep:

Voor kinderen en zwangeren wordt cafeïne nog steeds afgeraden.

1.3 Slechte of korte slaper

Het blijkt dat cafeïne drinken 6 uur voor het slapen gaan de slaaptijd met een uur verkort. Ben je al geen goede slaper en kom je al vaak niet aan 8 uur slaap toe dan is het goed om hier rekening mee te houden. Voor een ochtendmens betekent dit concreet het laatste kopje koffie met cafeïne rond 5 uur in de middag. Voor een avondmens kan dat nog 1-2 uur later zijn. Groene of zwarte thee ook beter overdag. Ontspannende Kruidenthee kan juist dan natuurlijk wel. Dit geldt ook voor mensen die geen last ervaren van de cafeïne!

En natuurlijk oppassen met frisdrank met cafeïne ’s avonds, zoals cola .

2. De gunstige effecten

 

 2.1 Bescherming tegen verouderingsziekten

Volgens Zweeds onderzoek (en ook overgenomen door de Voedingsraad) heeft beperkt koffiedrinken in ieder geval ook gunstige effecten. Namelijk op verouderingsziektes zoals alzheimer, parkinson, hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Ideaal wordt gezien 3-5 kopjes per dag. Het blijkt niet om de stof cafeïne te gaan, dus cafeïnevrije koffie heeft hetzelfde effect. Het vermoeden bestaat dat juist de licht toxische stoffen in de koffie indirect voor bescherming zorgt. De lever gaat namelijk als reactie, eiwitten maken voor de ontgifting hiervan en deze eiwitten ruimen dan ook meteen stoffen die veel giftiger zijn dan koffie, op. Houd je niet van koffie, dan hoef je het niet te leren drinken. Extra investeren in onbewerkt voedsel en in gezonde levenswijze en levensomstandigheden, zal inname van giftige stoffen kunnen verminderen. Daarmee zul je je ook beschermen tegen de eerder genoemde ziektes.

2.2 Natuurlijk antidepressivum

Uit een onderzoek bij 50.000 vrouwen van 40-plus bleek dat minimaal 4 koppen koffie (met of zonder cafeïne) de kans op een depressie met 20% verminderde. Vrouwen die alleen de cafeïne haalden uit thee, cola of chocola hadden dit effect niet. Verondersteld wordt dat koffie de aanmaak van de neurotransmitters serotonine, dopamine en nor-adrenaline bevordert.

2.3 Stressverlagend en sneller leren

Mogelijk werkt koffie met cafeïne juist stressverlagend op momenten dat je wat nieuws wilt leren en je ook wat nerveus voelt. Enigszins gestreste muizen bleken in ieder geval met wat cafeïnewater beter te functioneren en sneller te leren. De stoffen die normaal vrijkomen bij stress (adrenaline bijvoorbeeld), zouden door cafeïne geremd worden. Dit onderzoek wordt genoemd in Psychologie Magazine van mei 2016.

3. Hoe je koffie drinken?

Genietend natuurlijk en verdeeld over de dag. Je kunt je koffie zwart (leren) drinken. Met halfvolle melk drinken kan een prima optie zijn. Het caloriegehalte en verzadigd vetgehalte blijft laag. Houd je van cappuccino of een latte Macchiato, dan is dat kans niet groot dat het slim voor jou is om daar je 3-5 koppen van te drinken. Het caloriegehalte, suiker en ook het verzadigd vetgehalte hiervan ligt fors hoger dan pure koffie of koffie met halfvolle (koffie)melk. Ben je gewend om suiker in je koffie te doen is het handig om je geleidelijk af te wennen van de suiker. Wil je zoetjes gebruiken, bekijk dan over de hele dag hoeveel zoetstoffen je gewend bent te gebruiken zoals in bijvoorbeeld suikervrije vla, -kwark, -kauwgom of suikervrije frisdranken. Is koffie het enige waar je zoetstoffen voor gebruikt en drink je weinig koffie dan kun je dat waarschijnlijk veilig doen. Is voor jou koffie zonder iets er bij “kaal”, drink dan je koffie bij de maaltijden en kies of trakteer tussendoor ook andere “lekkers” dan koek, chocolade of gebak. Op mijn facebookpagina zet ik regelmatig slimme, slanke mogelijkheden.

4. Hoeveel koffie drinken?

Geen koffie kan prima. Zorg dat je niet meer dan 5 koppen op een dag drinkt. Laat het wel filter koffie zijn(zoals ook uit een gewoon- of Senseo-apparaat) en geen pruttelkoffie  of koffie uit een Cafetière (waarbij de koffie enige tijd kookt). Hiervan is aangetoond dat deze manier van koffiezetten het risico op kanker juist verhoogt. Dit wordt in Nederland gelukkig thuis weinig geschonken, maar wel in de meeste restaurants of bij de Hema. En drink na de avondmaaltijd geen koffie meer met cafeïne.

Wil jij je eigen plan?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus hier mee bezig? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Elke 14 dagen meer tips in je mailbox? Ga dan mijn Gratis Test en Tips downloaden, om meer van eten en van jezelf te genieten.

Meer gerelateerde artikelen

In je eigen bioritme val je beter af

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *