Veel water drinken helpt om af te vallen. Feit of fabel? - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > Veel water drinken helpt om af te vallen. Feit of fabel?

Veel water drinken helpt om af te vallen. Feit of fabel?

Vanochtend hoorde ik een verhaal bij mijn kapster over iemand die haar verteld had dat hij in een half jaar 30! kg afgevallen was door 3 liter water per dag extra te drinken. “Maar ja dat kan toch niet gezond zijn en bovendien ik ben benieuwd hoe dik hij over een jaar weer is.… Ik zie ze dan weer bezig met afvallen en een jaar later weer aangekomen …” zei ze sceptisch.

Veel water drinken voor sneller afvallen wordt vaak geadviseerd

In veel verschillende dieetkuren wordt veel water drinken aangeraden. Het is een algemene “waarheid” geworden voor veel mensen die regelmatig een lijnpoging doen. Waar komt deze gedachte vandaan, wat klopt en wat niet?

Wat is normaal?

De hoeveelheid vocht die iemand dagelijks nodig heeft, is per persoon verschillend. Het advies van de Voedingraad is minimaal anderhalve tot maximaal drie en een halve liter per dag. Dit gaat niet alleen om water maar ook om koffie, thee, melk, yoghurt, soep, enzovoort. Mocht je natuurlijke behoefte daar soms van af wijken, hoef je niet te schrikken want er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op hoeveelheid vocht dat je per dag nodig hebt. Zo hebben mannen over het algemeen meer vocht nodig dan vrouwen. Andere factoren die van in vloed zijn :

  • Lengte en bouw: hoe langer, breder en zwaarder, hoe meer vocht je nodig hebt in vergelijking met anderen
  • Lichaamssamenstelling: hoe meer spiermassa, hoe meer vocht je lijf nodig heeft
  • De mate van activiteit: hoe actiever je bent, hoe meer vocht je verliest en dus ook nodig hebt
  • De temperatuur en de vochtigheid van de omgeving: als het heel warm en vochtig is, verlies je ook meer vocht (en zout)
  • De hoeveelheid zout (natriumchloride) die je gebruikt, hoe meer, hoe meer vocht je nodig hebt.
  • Interne regelaar: ieder mens heeft een uniek ingestelde regelaar en bij de ene is die hoog ingesteld en bij de andere laag.

Onze interne regelaar

We hebben allemaal een uniek systeem, de natrium/kaliumpomp, die regelt dat de hoeveelheid vocht evenredig verdeeld wordt tussen het vocht in de bloedbaan en het vocht in de weefsels. De ene mens heeft een “hoog” ingestelde pomp en heeft veel vocht per dag nodig, de ander een laag ingestelde pomp en kan daardoor met minder toe minder. Dit is genetisch bepaald en blijft min of meer hetzelfde in heel ons leven als we gezond blijven. Gaat iemand met een laag ingestelde pomp meer drinken dan normaal (natuurlijke behoefte) dan zal diegene het te veel gewoon uitplassen.

Vijf redenen waardoor extra veel water drinken populair is geworden

Het is natuurlijk niet voor niets dat veel water drinken als een goed advies bij afvallen wordt gezien.

  1. Schade van te snel afvallen beperken

Bij de diëten die heel weinig calorieën bevatten, (tussen de 600-1000 calorieën) kunnen en hoge concentraties van stoffen in het lichaam komen waar mensen misselijk en ziek van kunnen worden als die te lang in het lichaam blijven. Dit gebeurt door bijvoorbeeld afbraak van spiermassa (ook al beloven ze dat dit niet gebeurt) wat een extra belasting vormt voor de nieren als er niet genoeg wordt gedronken. Daarnaast wordt extra water geadviseerd om enigszins verstopping tegen te kunnen gaan. Het lijkt op dat je bij bepaalde medicijnen weer andere medicijnen nodig hebt om de nadelen van het medicijn tegen te gaan. Denk maar aan maagbeschermers. Zo is hier extra water nodig om de schade te beperken van (te) snel afvallen.

  1. “Bulk” eten beperken

Mensen die gewend zijn grote hoeveelheden in één keer te eten, de zogenaamde bulketers, zullen door water tijdens het eten te drinken of vooraf aan het eten gemakkelijker met minder eten toe kunnen en toch het volle gevoel houden waar ze aan gewend zijn. Ik vermoed dat de meneer waarover mijn kapster het had bij deze categorie hoort.

  1. Vervanger voor snoepen tussendoor

Bij gewoontes om regelmatig door de dag te snoepen zonder dat maaghonger aanwezig is, wordt soms aangeraden dan water te drinken. Zoals bij mensen die stoppen met roken soms nicotinevervangers wordt aangeraden of fruit bijvoorbeeld.

  1. Het “reinigend” effect van water drinken op het lichaam

Aan water worden door sommigen eigenschappen toegeschreven als zuiverend en/of reinigend. Wetenschappelijk is er nog geen bewijs dat (bron)water daarin een speciale plaats zou hebben, naast andere vochtbronnen. Wat wel is aangetoond is dat de kracht van geloof/denken en de verbeelding groot is. Het je “schoner” voelen bij de gedachte is van effect op je stemming en je stemming is van invloed op je energie. Je energie is natuurlijk van effect op je wilskracht en ontspanning. En dat heeft weer een gunstige invloed op je gewicht en risicovol buikvet.

  1. Water als handige, “pure”, goedkope calorievrije drank

Water is natuurlijk gemakkelijk overal te verkrijgen. Het bevat geen cafeïne of theïne. Geen kleurstoffen, smaakstoffen of zoetstoffen en ook geen calorieën. Daarnaast natuurlik ook weinig zout of verontreinigen. Een advies waar je je nooit een buil aan kunt vallen. Ook al heb je niet zo veel kennis van eten, diëten of de werking van ons lichaam in huis of toch niet…..

Wat zijn de addertjes onder het gras? Ken ze en omzeil ze

Meer water drinken lijkt altijd een goed idee als je wilt afvallen. Toch vertel ik je graag nog een aantal zaken die je niet vaak ergens leest of hoort, maar juist belangrijk zijn voor effect op de langere termijn. 

  1. Geen schade beperken maar direct nieuwe, plezierige en gezonde gewoontes en lijf

Bij veel water drinken om de schade te beperken van de bijwerkingen van “paardenmiddelen” die de laagcalorische diëten zijn, zou je ook voor andere manieren kunnen kiezen. Manieren waarmee je lichaam niet in nood brengt, maar juist met zorg leert voeden in de meest brede zin van het woord. Water om de maaghonger tegen te gaan, die je bij deze diëten echt zult gaan voelen, is een manier om je lijf voor de gek te houden en tekorten op te bouwen van voedingstoffen, vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Net zoals eten geen echte troost biedt bij verdriet, biedt water bij een echte behoefte aan voeding geen duurzame bevrediging.

TIP: Je richten op het herkennen en tevreden houden van je werkelijke behoeftes aan eten, drinken en ook andere verlangens zoals ontspanning en uitdagingen, daar ga je je echt lekker van in je vel voelen en gaat je vel lekker om jou heen zitten. Ik help je er graag bij. 

  1. Het je vol willen voelen veranderen in plaats van water in de plaats van eten

Ben jij een grote eter en iemand die het fijn vindt om een volle maag te voelen, dan lijkt water drinken een slimme manier om minder te eten. Het effect op de langere termijn is echter dat je gehecht blijft aan het volle gevoel. Let jij dus even niet op en het extra drinken vergeet, dan zul je heel gemakkelijk onbewust weer door eten om het volle gevoel te voelen waar je nog steeds aan gewend/gehecht bent. Als je veel meer water drinkt dan je van nature nodig hebt, zul je op de langere termijn gemakkelijker terug gaan naar je (onbewuste) natuurlijke behoefte en voor je het weet ben je weer terug bij af..

TIP: Slimmer voor de lange termijn is je gewoonte aan een vol gevoel willen hebben onder de loep te nemen en dit te veranderen. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat slim is om minder te eten en ook wat niet! Als diëtist en eettherapeut bied ik je graag ondersteuning hierbij.

  1. Je eetgedrag en gevoelens leren (her)kennen en effectief en duurzaam mee omgaan

Eet je de hele dag door dan kan het idee zijn soms ook water te drinken als het alleen om een gewoonte gaat. Meestal echter is het niet alleen een gewoonte, maar ook een onderliggende behoefte om bijvoorbeeld te ontspannen, te genieten, of tegen verveling. Tegen verveling kan een glas water ook helpen, maar is het niet veel zinvoller en duurzamer om je verveling te onderzoeken en meer inspirerende zaken te zoeken? En gaat het om willen genieten of behoefte aan ontspannen, dan is water drinken nou niet iets wat bij draagt tot meer genot….Het is je kastijden voor de tijd dat je aan het lijnen bent en hoe graag wil je daar dan ook weer vanaf….. Terwijl ook je gewoonte om steeds iets in je mond te stoppen blijft… Los nog van dat je lijf het extra water niet nodig heeft en mogelijk je natuurlijke balans juist verstoort…

TIP: Zoeken naar en vragen om wat je echt nodig hebt is waarschijnlijke een betere investering voor de lange termijn. Daarnaast je eetmomenten, in je eigen bioritme, naar maximaal 7 x per dag terug brengen met gezonde basisproducten en een realistische hoeveelheid aan lievelingseten. Ruim 35 jaar ervaring als diëtist en eettherapeut zet ik graag voor je in. 

  1. Gebruik de kracht van de gedachte, maar overdrijf niet

Water op zich is natuurlijk niets mis mee en wanneer je je voorstelt dat je helpt bij je verlangen naar schoonmaken, loslaten, opruimen van “oude rommel” letterlijk en figuurlijk, doe dat dan. Pas wel op dat je niet in één keer veel meer water gaat drinken. Hiervan kan de natrium-kaliumpomp overlast van raken. Je kunt er erg misselijk van worden en in het ergste geval kan het leiden een hartstilstand.

TIP: Neem bijvoorbeeld een ½ liter (veilig) mee, verdeel het over de dag. En stel je bij elke slok voor hoe dit je ondersteunt bij je wens om je vitaler te voelen.

  1. Water als één van de dorstlessers

Maakt water niet iets dat “moet”. Tot nu toe zijn een geen onderzoeken die aantonen dat water nodig is. Wat wel aangetoond is dat andere bronnen van vocht zoals koffie, thee, frisdranken, bouillon, neven effecten kunnen hebben, die voor jou niet handig zijn. Goede kennis hierover zorgt dat je weloverwogen kunt kiezen. Ook al de dranken weglaten en vervangen door water kan. Ik leer je graag wat bij jou het meest gunstige effect zal hebben.

Tip: Houd drinken vooral ook leuk en lekker. Wil je minder koffie drinken bijvoorbeeld en daarvoor meer water leren drinken: probeer bijvoorbeeld een stukje limoen of citroen bij het water. Drink je echt te weinig (te gele kleur van je urine), neem een flesje (1/2 liter) mee en ga niet eerder slapen voordat deze op is. Of begin met een vol groot breed glas (niet te koud) drinken zodra je uit je bed komt. En de noodzaak van heel vaak naar toilet gaan kan je dagelijkse bezigheden flink verstoren terwijl dat vele drinken geen voordeel oplevert, dus doe dat jezelf niet aan.

Meer gerelateerde artikelen

Waarom shakes zo aantrekkelijk lijken
Accepteren van je lichaam
Word je van lightproducten lichter? Kies slim.
Nieuwe voedingsadviezen praktisch vertaald
Stoppen met troosteten? Dat lukt veel sneller dan je denkt
Hoe kies je de beste diëtist voor jou?
Koffie gezond genieten doe je zo
In je eigen bioritme val je beter af

Wil je meer blogs en tips ontvangen?

Download nu mijn Gratis Test en Tips . Doe de test om te ontdekken hoe gezond jij bezig bent met jezelf en je gewicht en ontvang daarna automatisch elke 14 dagen een actueel artikel met waardevolle tips over eten en gewicht in je eigen mailbox, Bevalt het je niet dan is 1 klik op een linkje (onderaan elk artikel dat je zo ontvangt) genoeg om je weer uit te schrijven.

Wil jij je eigen plan voor afvallen en duurzaam op gewicht blijven?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus hier mee bezig net zoals mijn kapster nu doet? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Een manier van genieten van jezelf en eten, waardoor je nooit meer terug kunt naar je oude bekende onhandige gewoontes, dat kan ook voor jou!