Afvallen als je ook diabetes hebt; zo doe je dat het meest effectief!
Instituut Xelf > Blog > Afvallen als je ook diabetes hebt; zo doe je dat het meest effectief!

Afvallen als je ook diabetes hebt; zo doe je dat het meest effectief!

Deze week kwam Kees (52 en bouwkundig ingenieur) met fors overgewicht. Hij kwam op dringend verzoek van zijn de huisarts, nadat zijn bloedsuiker weer verhoogd was net als zijn gewicht. Kees kwam met veel tegenzin. Ook al ging het de laatste tijd een stuk minder goed met hem. Door zijn overgewicht blijkt hij al ruim 10 jaar diabetes te hebben die hij niet goed geregeld krijgt. Ook heeft hij al bijna 5 jaar medicijnen tegen te hoge bloeddruk. Hij heeft al meerdere keren het advies gehad om af te vallen maar dit lukte hem tot toe niet. Dat hij nu naar de dokter was gegaan, was omdat hij sneller moe was en vaak geïrriteerd. “Ik ben wel een beetje bezorgd want mijn werk en ook mijn collega’s lijden er nu onder en thuis ben ik ook niet meer de gezelligste, maar afvallen lukt me toch niet, daar heb ik de wilskracht niet voor”.

Effecten van langdurig te hoog gewicht

Veel mensen die het niet lukt hun gewicht naar een gezond level te brengen en te houden krijgen net als Kees, uiteindelijk diabetes en vaak ook een te hoge bloeddruk. Dit wordt ook wel het metabool syndroom genoemd.

Uit onderzoek blijkt dat dit vooral bij mensen voorkomt waarbij het vet rond de buik zit. Normaal regelt je lichaam het bloedsuiker heel nauwkeurig. Vergelijkbaar met een temperatuurregelaar in huis. Bij een hoog bloedsuiker produceert je lichaam het hormoon insuline, dat je bloedsuiker weer verlaagt en bij een laag bloedsuiker zorgt het hormoon adrenaline ervoor dat je bloedsuiker weer verhoogt. Door het overgewicht worden de cellen in je lichaam minder gevoelig voor insuline, ook maakt de alvleesklier minder insuline aan en blijven de bloesuikers e hoog

Wat doet buikvet ?

Buikvet heeft een belangrijke functie. Het werkt als een stootkussentje en beschermt zo je organen. Bijvoorbeeld de lever en de nieren. Dit vet produceert ook tal van stofjes, zoals vetzuren, hormonen, ontstekingseiwitten en eiwitten die de stofwisseling beïnvloeden.

Risico’s van te veel buikvet

Buikvet wordt pas een probleem als er te veel van is. Te veel orgaanvet, geeft een groter risico op een te hoge bloeddruk, verhoogt cholesterol en kan uitmonden in diabetes. Daarnaast hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker door de vermeerdering van de ontstekingseiwitten. Ook kun je moeilijker afvallen, doordat de schilklier minder goed zijn hormoon in de cellen kan krijgen. Je stofwisseling wordt trager en je lichaam gaat reageren als een soort locomotief die moeilijk op gang kan komen. Daarbij komt dat door het teveel aan buikvet de lever vervet. Een ‘te vette’ lever ontgift minder goed en maakt ook nog eens te veel van het ongezonde LDL-cholesterol.

Wat gebeurt er bij te hoog bloedsuiker ?

Als insuline niet meer wordt afgegeven of een verminderd effect heeft, kan het zijn dat het bloedsuikergehalte te hoog wordt en kun je klachten krijgen als moeheid, een slecht humeur, dorst en veel plassen. Op lange termijn zorgt een regelmatig te hoog bloedsuiker ook voor een nog hogere bloeddruk waardoor meer risico komt op hart en vaatziekten, maar ook nierproblemen. Je ogen gaan sneller achteruit en wondjes genezen minder snel (vooral aan de voeten).

Niet afvallen zonder deskundige hulp als je ook diabetes !

Koolhydraten, stress, beweging bijvoorbeeld en ook je bloedsuikermedicatie bepalen je bloedsuikergehalte. Door meer of minder koolhydraten te nemen of ze op ander tijdstippen of in andere vorm te eten kan je bloedsuiker te hoog of te laag worden als je diabetes hebt. Hetzelfde geldt voor meer of minder beweging. Grote schommelingen zorgen uiteindelijk voor schade. Je alvleesklier regelt niet automatisch meer dat je bloedsuiker op een stabiel laag peil blijft en dan is het dus aan jou om dat met kennis van zaken te regelen. Vandaar dat hulp geen luxe is. Als diëtist en eettherapeut help ik je graag hierbij.

Te laag bloedsuiker als je gaat afvallen

Als je diabetes hebt en ineens minder koolhydraten gaat eten en/of meer gaat bewegen, kun je te snel dalende bloedsuikers krijgen. Vooral als je medicatie gebruikt om je bloedsuiker te verlagen. Ook door een glaasje bier of wijn te blijven drinken terwijl je veel minder gaat eten kan je bloedduiker snel naar beneden gaan. Hier kun je geïrriteerd, trillerig van worden, van gaan zweten, hoofdpijn krijgen, plotselinge moeheid voelen, hartkloppingen krijgen en in ernstige gevallen zelfs van flauwvallen. Wat kun je het beste doen om je gewicht én diabetes op orde te krijgen?

Vijf tips om de regie terug te krijgen over je gewicht en je gezondheid


1. Stel je open om te leren en te oefenen

Om gezond te worden en je vitaal te voelen is het nodig om open te staan voor ontdekkingen en stappen te zetten om te veranderen. Gezondheid en ook je lichaam is complexe materie. Het is soms ook ingewikkeld. Fijn daaraan is dat je niet van jezelf hoeft te eisen dat je het allemaal al weet en al helemaal niet dat je het zou moeten kunnen. De andere kant is dat je van verschillende kanten betrouwbare en deskundige hulp kunt krijgen die je echt veel verder kunnen brengen om zelf weer de regie te kunnen voeren. Hoe meer je het gevoel hebt controle te hebben over je fysieke en mentale gezondheid hoe gelukkiger en succesvoller je zult worden. Onderzoek toont dit steeds weer aan. Uiteindelijk doe je het zelf maar niet alleen. Professionele ondersteuning nemen is slim en daar word je zelf slimmer van. Graag bied ik je als diëtist en eettherapeut mijn expertise wat betreft overgewicht, motivatie en diabetes en/of metabool syndroom.

2. Kijk naar je toekomst en maak je wensen en doelen duidelijk

Wie wil jij zijn, wat wil je uitstralen, wat wil je met je leven. Wil jij net als Kees  nog met plezier blijven werken tot je pensioen. Heb jij plannen om nog lekker te gaan reizen, zonder allerlei gezondheidsproblemen? Of wil jij  een actieve grootouder worden voor je kleinkinderen? Ga er voor,  zoals ook Kees dat heeft gekozen.

3. Breng je hinderpalen in beeld

Maak een lijstje van waar jij niet uit komt en wat er in het verleden mis is gegaan bij je pogingen. Niet het leukste om te doen, maar wel heel belangrijk blijkt uit onderzoek om niet snel op te geven. En bedenk oplossingen met  een slim plan. Kijk daarbij ook wat je geleerd hebt van je vorige pogingen. Dat wat  wel succesvol was en jij gemotiveerd bij bleef. Ik help je hier graag mee.

4. Oefen nieuw gedrag en doe het stap voor stap

Eerst je kennis vergroten over wat er gebeurt met je bloedsuikerspiegel als je bijvoorbeeld meer wilt gaan bewegen en hoe je dan het beste om kan gaan met je medicijnen. Dan in overleg haalbare stappen zetten wat betreft welke soort beweging en hoe vaak. Daarna evalueren, door metingen van de weegschaal en de bloedsuikers. Tot slot bijstellen of andere stappen zetten. Je kunt ook natuurlijk beginnen met andere dingen die een gunstige invloed hebben op je gewicht, buikvet en bloedsuikerspiegel zoals: je eten beter verdelen over de dag, meer ontspannen, meer slapen, stoppen met roken, geen alcohol, minder koffie, minder suikerrijke producten, minder vet en meer vezels. In je eigen bioritme eten,  sporten en langer slapen.  Ook “oude” bekende dingen uit de weg ruimen en meer uitdagingen in je leven, enzovoort.

5. Waardeer je zelf voor je acties

Richt je op je acties en waardeer je pogingen ook al heb je niet meteen resultaat en gaat er regelmatig wat mis. Kraak jezelf niet af! Oefening baart kunst!

Meer gerelateerde artikelen

Geen zin in lijnen? Wel (je) zin krijgen is gemakkelijker dan je denkt
Welke signalen om te eten serieus nemen en welke niet?
Koolhydraatbeperkt dieet volgen? Doe het veilig!
Hoe houd je jezelf in de hand met snoepen en snaaien?
Word je van lightproducten lichter? Kies slim.
Nieuwe voedingsadviezen praktisch vertaald
Hoe kies je de beste diëtist voor jou?
In je eigen bioritme val je beter af

Wil jij je eigen plan voor verantwoord afvallen en duurzaam op gewicht blijven?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus hier mee bezig net zoals Kees nu doet? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Een manier van genieten van je gewicht,  jezelf en eten, waardoor je nooit meer terug kunt naar je oude bekende onhandige gewoontes, dat is mogelijk ook voor jou!