Is volhouden je probleem? Dan heb ik goed nieuws! - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > Is volhouden je probleem? Dan heb ik goed nieuws!

Is volhouden je probleem? Dan heb ik goed nieuws!

Aukje (54) keek me bezorgd aan toen ik haar mijn Compleetplan voorlegde. “Denk je dat ik dit wel kan volhouden? Ik heb al zo vaak wat geprobeerd. Dan ga ik er vol in maar na een tijdje val je toch weer terug in je oude gewoontes hè? Ik ben nou eenmaal niet zo’n volhouder…” Ik zei haar dat ik wel een idee had wat er gebeurd kon zijn en goed nieuws voor haar had.

De meeste lijnprogramma’s zijn als een winkel met alleen zwarte kleding in maat 40

De meeste mensen denken net Aukje als dat je een volhouder moet zijn om slank te kunnen worden en vooral ook blijven. Dit door minder te eten en meer te bewegen. Voor de meeste lijnprogramma’s geldt echter dat het lijkt op een winkel waar alleen zwarte kleding maat 40 hangt. Zelfs al hou je van zwart en heb je maat 40 op dat moment, dan wil je op een gegeven moment toch naar een andere winkel. Daarnaast is de kans groter dat je een grotere of kleinere maat hebt en niet van alleen zwart houdt….. en dan loop je gefrustreerd of met een miskoop de winkel uit.

Volhouden wat saai is, lukt op termijn de meeste mensen niet

Alles wat je niet leuk vindt om te doen wordt na verloop van tijd saai en daardoor zwaarder. En dat je dat niet volhoudt ligt niet aan jou, maar aan wat je volgt. Je gaat onbewust steeds meer wat je had missen, ook al wil je niet terug naar de negatieve kanten er van. Namelijk weer aankomen. Je wilt je kleinere maat kleding wel houden maar niet het dieet en niet het fitnessen als het niet bij je past. Dit is precies wat ook steeds bij Aukje is gebeurd en waardoor ze sceptisch is geworden…

Volhouden terwijl het niet lekker gaat?

 Volhouden lukt ook niet als er te veel zaken niet kloppen en je daarvan veel weerstand krijgt of geïrriteerd raakt. Vergelijk weer met kleding. Als je wel de kleur hebt gevonden en ook de goede maat, kan het nog zijn dat je je er niet mooi in voelt of het niet lekker zit. Het kan zijn dat het model niet bij je figuur past. Misschien lijk je er extra dik in of lijkt het dat je dan hele korte benen hebt. Misschien vind jij de kleur mooi, maar maakt het jou bleek. Je kunt ook allergisch blijken voor het materiaal of het blijkt gekrompen te zijn in de was. Met afvallen kan het op dezelfde manier gaan en dan is volhouden, doorgaan moeilijk en ook geen goed idee toch?

Volhouden als anderen het niets vinden….

Stel dat je gevonden hebt wat je wilde. Je bent er heel blij mee en komt opgetogen thuis met je nieuwe aankoop. En vervolgens zegt je man: “Wat heb je nu gekocht…. Ik vind het echt geen kijk. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik ga niet doen alsof ik het mooi vind….” Voel jij je er dan nog mooi in? Trek je het graag aan? Houd jij het vol om het steeds weer aan te trekken? Vaak willen anderen wel dat je slanker wordt, maar als dat betekent dat jij niet meer “gezellig” met hen mee doet, kan het zijn dat je weerstand krijgt in plaats van steun. En kan jij het dan blijven volhouden?

Volhouden, met eigen innerlijke saboteurs

Hoe lang houd jij het vol als er steeds vaker ontmoedigende stemmetjes in je zelf gaan meespelen? Meestal spelen ze op als iets tegen zit, in de zin van: “Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje”. Of: “Bij mij gaat het nooit lang goed….. Het is te moeilijk….. Het zit in de genen, daar kun je niet veel aan doen….. Ik kan dat gewoon niet..… Dat overkomt mij weer….. Overal die verleidingen, ik kan daar geen weerstand aan bieden….. Ik snap het niet..… Het is ook stom….. En wat denkt je van zinnetjes met de strekking: “Al draagt een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding…..” Wat zeg jij tegen je zelf als jij komt thuis met je aankoop en blijkt er een gaatje in te zitten, de rits kapot, er zit een vlek in die je niet gezien hebt in de winkel….. Geef jij op of blijf jij achter jezelf staan?

Volhouden zonder systeem of structuur?

Zie jij jezelf wel eens een winkel in gaan, zonder te weten wat je eigen wilt, ook zonder dat je weet of het ergens bijpast of dat het voor een bepaalde gelegenheid geschikt is? Je kunt zomaar ergens tegen aan lopen en jezelf verrassen, maar op deze manier je kleding kast gevuld krijgen met goedpassende kleding voor de verschillende gelegenheden en jaargetijden is niet zo groot. En dan heb ik het nog niet eens over bij passende schoenen, sieraden, e.d. Zo kun je ook met allemaal dingen bezig zijn met slanker worden zonder dat je overzicht en prioriteiten hebt. Volhouden op deze manier is niet leuk. Er zo mee bezig te zijn is niet bevredigend en is ook niet zo zinnig.

Lijnen en vasthouden van je eigen lijn doe je zo!

Vijf tips om stug volhouden in te wisselen voor nieuwe stappen zetten in je zelf ontdekken, jezelf supporten, kennis vergaren, structuren aanbrengen en effectief samenwerken.

  1. Vind wat er bij je past en vraag er mensen bij die er verstand van hebben

    Zoals je voor kleding een kleur- en stijladviseuse kunt krijgen kun je ook een diëtist je vragen en dilemma’s voor leggen. Ik helpt je graag daarbij.

  2. Spijker je kennis bij. Wees nieuwsgierig en probeer eens wat uit

    Zoals je voor kleding een naaicursus kunt volgen bijvoorbeeld, kun je op een laagdrempelige manier ook eens wat slankrecepten gaan uitproberen. Je kunt ze gratis downloaden https://www.instituutxelf.nl/gratis-slankrecepten/. En lees nog een aantal andere blogs met andere thema’s met veel informatie en tips https://www.instituutxelf.nl/category/blog/

  3. Samen sta je sterker

    Investeer in een ondersteunend netwerk. Vraag je partner, kinderen, vrienden om het voor je gemakkelijker te maken om je doelen te halen en vertel hen waar jij van droomt. Vraag om waardering, knuffels als het even tegen zit.

  4. Doe aan selfsupporting op momenten dat iets tegenzit

    Houd eens een tijdje bij wat voor zinnetjes je tegen je zelf zegt als iets tegen zit. Oefenen met nieuwe ondersteunende zinnetjes. Hoe je eigen kunt ontdekken? Let dan eens op wat je tegen jezelf zegt wanneer iets (onverwacht) toch goed gaat! Als eettherapeut help ik je er graag bij.

  5. Bedenk nieuwe systemen die structuur bieden

    De kans dat je tevreden thuis komt met je aankopen is groter als je van te voren weet wat je wil aanschaffen, waarvoor, voor hoeveel geld, welke vragen je hebt en waar je hulp bij nodig hebt. Een boodschappenbriefje dus mee naar de supermarkt. Maar ook bedenken hoe je bijvoorbeeld de komende feestdagen wilt vieren. Wat wil je wel of niet drinken, wat ga je koken, hoe ga je om met bewegen op die dagen. Welke verleidingen zijn er en hoe ga jij voorkomen dat je impulsieve beslissingen neemt en spijt krijgt van wat je gedaan hebt.

Meer gerelateerde artikelen

DE waarheid over diëten, hoop jij daar nog op?
Je eigen recepten omtoveren naar verantwoorde slankrecepten. Dat doe je zo!
Een lijnpoging doen? Doe de goede dingen
Sceptisch over voornemens? Doe dat niet!
Hoe kies je een diëtist?
Slankdenken zet jij dat in?

Wil jij je compleet plan voor afvallen en duurzaam op gewicht blijven?

Gaan jouw pogingen om af te vallen niet zoals jij zou willen? Wil jij veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jou past? Wil jij met de recepten uit mijn kookboek werken? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Een manier om meer te genieten van je gewicht, jezelf en eten, dat is mogelijk ook voor jou!