Sceptisch over voornemens maken? Doe dat niet! - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > Sceptisch over voornemens maken? Doe dat niet!

Sceptisch over voornemens maken? Doe dat niet!

Aan het einde van ons laatste gesprek van dit jaar vertelde Merel (47 en politieagente) dat ze dit jaar geen dienst had tussen Kerst en Nieuwjaarsdag. Ik wenste haar fijne vrije dagen met de tip wat tijd vrij te maken voor het bedenken van een paar goede voornemens voor het komende jaar. “Dat doe ik al jaren niet meer, er komt toch nooit wat van”, reageerde ze. “Maar het komende jaar wel” beloofde ik haar. “ Maar volg eerst mijn webinar over dit onderwerp op 9 januari”. “Nou dan doe ik dat eerst wel en misschien bedenk ik dan één of twee voornemens. Ik laat het weten in ons eerst volgende gesprek.

Met plannen maken kom je verder….

Veel mensen doen, net als Merel, niet meer aan voornemens maken in het nieuwe jaar. Zeker niet over afvallen, gezonder eten of meer bewegen. Dat is goed te begrijpen voor degenen die al veel lijnpogingen achter de rug hebben die niet succesvol bleken op de langere termijn. Ze zijn al vaak enthousiast begonnen en na korte tijd gedesillusioneerd gestopt. Toch is het jammer om geen voornemens meer te maken. Voornemens komen voort uit verlangens en hoop en kunnen concrete doelen worden met krachtige acties. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een doel- en stappen plan hebben gemaakt, verder komen, meer bereiken, zelfverzekerder worden in hun leven, dan mensen die er niet (meer) aan beginnen.

Waar gaat het mis bij het maken van voornemens?

Op verschillende vlakken kan het mis gaan. Ik noem er hier drie. 

  1. Te weinig kennis en de gevolgen niet overzien

Je kunt bijvoorbeeld je voornemen om minder koolhydraten te gaan eten om af te vallen, maar wanneer je niet weet wat de consequenties zijn voor je dagelijks leef- en eetpatroon, kan het snel gaan tegenvallen.

  1. Onderliggende motieven stroken niet met je acties

Je kunt bijvoorbeeld je voornemen om slank te worden, maar wanneer je niet je diepe onderliggende motieven kent om slank willen worden, dan is de kans dat je acties gaat doen die haaks komen op wat je eigenlijk verlangt. Bijvoorbeeld streng lijnen, terwijl je je juist vrij zou willen voelen.

  1. Uit frustratie of juist veel energie (na een heerlijke vakantie) teveel in één keer willen

Je kunt bijvoorbeeld je voornemen om van alles in één keer aan te pakken, omdat je zo zat bent van hoe het gaat, of omdat je bruist van energie en vervolgens na een paar weken je energie al weer kwijt bent doordat het veel te veel blijkt. Bijvoorbeeld een nieuwe cursus, op skiles, elke ochtend mediteren voor je naar je werk gaat. Twee keer per week een uur wandelen. 

Vijf tips waarmee je van voornemens duurzaam gezonde gewoontes maakt

  1. Neem je onderliggende verlangens als basis

Neem de tijd om stil te staan bij welke verlangens, dromen en onder je voornemens schuil gaan en maak ze concreet. Als je 10 kilo wilt afvallen, vraag je af wat dit voor je zou betekenen. Gaat het je om een mooier uiterlijk, je gezondheid, je zelfverzekerder te voelen, aantrekkelijker, of misschien fitter voelen? Zoek daarna hierbij passende acties en kies er per maand maximaal drie.

  1. Leer van je vorige pogingen

Breng in beeld wat je goed beviel van de vorige pogingen en wat en waar(door) het de vorige keren mis ging. Breng je risicomomenten in beeld. Dat kan gaan over gevoelens. Bijvoorbeeld, als ik me eenzaam voel, haal ik vaak troostvoedsel in huis, Het kan ook gaan over situaties, bijvoorbeeld in gezelschap drink ik meestal te veel.

  1. Vraag steun, hulp, advies

Begin niet in je eentje aan de uitvoer van je verlangens en voornemens. Het heeft iets comfortabels omdat ook niemand zich bemoeit met wat je doet, maar je mist ook deskundig advies, om te zorgen dat je bijvoorbeeld geen voedingstekorten krijgt, verstopping of blessures. En je hebt geen fans die meeleven een aanmoedigen. Ook niemand die je valkuilen (her)kent en niemand om bij te kunnen klagen als het soms tegen zit. Hulp en steun blijken essentiële voorwaarden voor succes op de langere termijn. 

  1. Houd zicht op je einddoel, maak een plan, maar richt je op je dagelijkse acties

Maak van je droom bij voorbeeld een mooie collage die je op een plek hangt waar je vaak komt.
Maar zet je dagelijkse acties in je agenda. Bijvoorbeeld. Maandag en donderdag: boodschappen doen voor 3 slankgerechten. Dinsdagavond: een verwen/ontspan uur voor mijn lijf.

  1. Waardeer je acties en beloon jezelf regelmatig

Je zult veel langer gemotiveerd blijven als je jezelf regelmatig waardeert voor wat je uitgeprobeerd hebt (nieuwe recepten), volgehouden hebt (om een week lang op tijd naar bed te gaan), ontdekt hebt (dat je meer calorieën gebruikte dan je dacht), zelfs als het effect minder groot is of zelfs uitblijft. Je successen vieren met leuke cadeautjes voor jezelf houdt het ook leuk. Wat NIET helpt is jezelf afkraken (ik ga elke dag wel een keer de mist in, mijn buik is nog steeds heel lelijk).

Meer gerelateerde artikelen

Ik weet wel hoe ik moet afvallen, maar..
Geen zin in lijnen? Hoe je wel (je) zin krijgt!
Koolhydraatbeperkt dieet volgen? Doe het veilig!
Spreekt detoxen je aan? Lees eerst dit!
Een lijnpoging doen? Doe de goede dingen

Wil je meer blogs en tips ontvangen?

Download nu mijn Gratis Test en Tips . Doe de test om te ontdekken hoe gezond jij bezig bent met jezelf en je gewicht en ontvang daarna automatisch elke 14 dagen een actueel artikel met waardevolle tips over eten en gewicht in je eigen mailbox, Bevalt het je niet dan is 1 klik op een linkje (onderaan elk artikel dat je zo ontvangt) genoeg om je weer uit te schrijven.

Wil jij je eigen plan voor afvallen en duurzaam op gewicht blijven?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus hier mee bezig net zoals Merel nu doet? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Een manier van genieten van jezelf en eten, waardoor je nooit meer terug gaat naar je oude bekende onhandige gewoontes, dat kan ook voor jou!