Troost-eter? Stoppen lukt sneller dan je denkt - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > Troost-eter? Stoppen lukt sneller dan je denkt

Troost-eter? Stoppen lukt sneller dan je denkt

Jantien (36) makelaar, baalt van zich zelf. Nu de relatie uit is en ze weer alleen woont, is ze toch flink aangekomen. Ze woont mooi in een oud grachtenpand, vindt haar werk meestal leuk en uitdagend, maar nu heeft ze moeite om uit haar bed te komen, zich leuk aan te kleden en haar werk kost haar energie. Ook voor zichzelf koken blijft er vaak bij. Ondanks dat ze blij is dat de relatie over is, valt het weer alleen zijn niet mee. En als ze naar de meiden van haar eigen leeftijd kijkt, die het zo goed voor elkaar lijken te hebben, slank, leuke partner en vaak ook al kinderen…. dan voelt ze zich een dikke mislukkeling en kruipt ze na haar werk regelmatig met een zak chocoladekoekjes op de bank.

Moeilijk iets positiefs meer over je zelf kunnen bedenken en je terugtrekken?

Jantien haar zelfbeeld heeft een knauw gekregen en haar nieuwe verslavende  “vriend” is het fastfood eten geworden. Veel mensen doen net als Jantien en worden zo een troost-eter. In een wat mindere periode kijken ze naar anderen die het beter voor elkaar lijken te hebben, halen zichzelf dan naar beneden en troosten zich met eten en/of alcohol…… en komen in een vicieuze cirkel terecht.

Johann Hari noemt verslavingsgedrag de tegenhanger van verbinding. En volgens Dr. Velesca blijkt een laag zelfbeeld  een grote risicofactor te zijn voor ongezond gedrag zoals roken, drinken en overeten .

De moeite waard

De neiging om naar voedsel te grijpen als je niet lekker in je vel zit, is niet raar. Zeker als je bedenkt dat we als baby vrijwel allemaal onbewust ervaren hebben hoe troostend het was, wanneer we huilden en opgepakt werden, de armen om ons heen, dicht bij het bekende kloppend hart van moeder of vader en….. warme, zoete volle melk te drinken kregen. Veilig, verbonden en gevoed worden.
Effectief is het natuurlijk niet om je als volwassene je met zo’n “Nepvriend” in te laten. Maar je te richten op je veilig voelen bij jezelf, verbinden met anderen en gevoed worden wel!

Tips om je het leven weer vol in te stappen

  1. Richt je alleen op de overeenkomsten met anderen

Vergelijk jezelf niet met anderen om jezelf naar beneden te halen, maar kijk naar waarin jullie op elkaar lijken. Maak er een “samen” van, in plaats van “zij en ik”. Gedeeld leed is immers half leed. En bedenk dat mensen die eventueel een vervelende opmerking maken, vaak zelf niet lekker in hun vel zitten en dat dit meer zegt over hen dan over jou. Waarschijnlijk ben je alleen maar de aanleiding en niet de oorzaak of de schuld. Deze gedachten en overtuigingen helpen veel beter dan troost-eten.

  1. Bekijk jezelf alleen neutraal (of positief) in de spiegel

Oefen eens een paar weken elke dag in het gebruik van woorden, als: mijn haar vind ik: lang of kort of…. Mijn handen voelen: zacht of stevig of…. Mijn huid ervaar ik als: gevoelig of sterk of… enz. Verbied jezelf oordelen zoals slecht, lelijk, vreselijk en verschrikkelijk.

  1. Verzorg en voed jezelf goed

Besef dat je lichaam van jou is, dat jij het er mee te doen hebt, het altijd ook de jouwe blijft en dat hoe beter jij er voor zorgt hoe langer je lichaam gezond en fit blijft. Vergelijk je lijf maar met een baby of je huisdier, dat niet lekker in zijn/haar vel zit. Hoe beter jouw zorg, hoe gezonder, leuker en beter jullie het samen hebben en houden. En doe je chocoladekoekjes de deur uit!

  1. Geef waardering sta open voor het ontvangen van complimenten

Geef waardering. Vraag naar oprechte waardering en luister heel goed naar complimenten van de mensen die het goed met je voor hebben en neem het minstens voor de helft als waar aan en geef de overige 50% het voordeel van de twijfel. Dit werkt zoveel beter en langer dan troost-voedsel.

  1. Wees behulpzaam en durf hulp te vragen

Groet mensen vriendelijk, vraag of je iets voor iemand kan doen en durf ook zelf hulp te vragen. Nodig een goede vriend of vriendin uit om samen te eten, te wandelen, te sporten elkaar te vertellen waar je blij mee bent in je leven, naast je gemis….  Zowel door hulp bieden als hulp aanvaarden, komen we lekkerder in ons vel.

Meer gerelateerde artikelen

Hoe houd je je zelf  in de hand met snoepen en snaaien? 
Slankdenken zet jij dat al in?
Is volhouden je probleem? Dan heb ik goed nieuws!
Een lijnpoging doen? Doe de goede dingen.

Wil jij je eigen plan?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus hier mee bezig net zoals Jantien nu doet? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Elke 14 dagen meer tips in je mailbox? Ga dan mijn Gratis Test en Tips downloaden, om meer van eten en van jezelf te genieten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *