In je eigen unieke bioritme val je beter af - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > In je eigen unieke bioritme val je beter af

In je eigen unieke bioritme val je beter af

 

in je eige bioritme val je bter afIna, (42) docente Nederlands en Spaans, is erg aangenaam verrast als ze haar gewichtsdaling en haar toegenomen spiermassa ziet. Ze herinnert zich 2 weken vakantie in Gran Canaria. Volgens haar zelf had ze toch regelmatig een Spaans wijntje gehad. En ze had ook veel geluierd aan het strand. “Heerlijk helemaal niets”. Daar was ze wel aan toe geweest na de laatste hectische weken op school, herinnert ze zich. “Lekker uitslapen tot een uur of tien, elf. Dat kan thuis bijna nooit. Dan een ontbijt en naar het strand met stokbrood, ham en kaas, heerlijke tomaten, komkommer. Water en fruit mee. Lekker koel alles in de koelbox. Ook wel een zak chips hoor. Wat zonnen, zwemmen.  En ’s avonds om een uur of acht de warme maaltijd. Maar ook vaak uit eten; vis, salade en ook regelmatig een ijsje ”. Toch verbazingwekkend, dat ik  niet gegroeid ben….”

 Waardoor een avondmens in Frankrijk vaak afvalt

Ina is afgevallen in Gran Canaria. In Italië zou ze waarschijnlijk ook zijn afgevallen, maar in Duitsland misschien wel aangekomen. Hoe zit dat? Haar bioritme als avondmens kan een belangrijke reden zijn geweest. Veel mensen hebben vragen na hun vakantie over hoe het kan dat ze in de vakantie vaak aangekomen of juist afgevallen zijn, terwijl ze dat niet kunnen verklaren op grond van wat ze hebben gegeten of hoeveel beweging ze hebben gehad.

Ons bioritme als natuurlijke leidraad

Zolang we leven, wordt ons lichaam door ritmes gestuurd. We hebben korte ritmes, zoals onze hartslag en ademhaling; langere ritmes, bijvoorbeeld de bloedsomloop en de spijsvertering; en 24-uursritmes. Vrouwen hebben daarnaast nog een maandelijkse menstruatie­cyclus en er zijn zelfs aanwijzingen dat er seizoensritmes bestaan. Al onze processen hebben een eigen klok en ze hangen met elkaar samen dankzij onze biologische klok. Die laatste kun je vergelijken met een dirigent van een groot orkest volgens Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie aan de Universiteit van Amsterdam: ‘Elk instrument heeft zijn eigen ritme, en kan dat ook zelf aansturen. Maar de biologische klok geeft de maat aan en zorgt dat er harmonie ontstaat.’ Al vroeg in ons leven staat vast of we meer een ochtend-, een dag- of een avondmens zijn. In of buiten ons eigen natuurlijk ritme leven, bewegen, eten en slapen heeft gevolgen
voor onze gezondheid en gewicht.

Tips voor lekker leven in  je eigen bioritme

Ontdek eerst je eigen bioritme

Ga na hoe vroeg je als basisschoolkind ’s ochtends uit je zelf wakker werd. Stond je kwart over zeven al naast je bed en had je zin in je ontbijt? En wilde je ’s avonds wel lang op blijven, maar hield je het niet vol? Dan ben je vast meer ochtendmens. Moest je moeder je ‘s ochtends een paar keer roepen, omdat je weer in slaap was gevallen? Had je geen zin in brood en wilde je ‘s ochtends eerst graag met rust gelaten worden, maar kwam je ‘s avonds helemaal tot leven? Dan ben je vast een avond mens. Zit je er wat tussen in, dan ben je waarschijnlijk een dagmens, zoals de meeste mensen. De schooltijden en kantoortijden in Nederland passen dan het beste bij jouw bioritme type. De (sport)verenigingstijden  en horecawerk (beide vaak op avond) passen beter bij een avondmenstype,

Slaap je slanker op de tijden van je natuurlijk ritme

Ben je een ochtendmens, sta dan zoveel mogelijk op, op de tijd dat je van nature wakker wordt en ga naar bed wanneer je lijf, je ogen moe gaan worden en zorg voor ongeveer 8 uren slaap. Dus bijvoorbeeld van 23.00 uur tot 7.00 uur. Ben je een avondmens dan kan dat bij voorbeeld van 1.00 uur tot 9.00 uur zijn. Een dagmens zal daar wat tussen in zitten. In de winter hebben we wat meer slaap nodig dan in de zomer. Wel is vooral belangrijk voor een avondmens om niet steeds wat later naar bed te gaan, wat wel een natuurlijke neiging is. En voor een ochtendmens sta niet steeds wat eerder op. Te weinig slaap gehad? Als avondmens: slaap uit; als ochtend mens ga de volgende avond eerder naar bed.

Eet zoveel mogelijk als er nog daglicht is en jij actief bent

Ben je een echt ochtendmens, neem direct na het opstaan een voedzaam ontbijt (dus niet alleen een cracker of een beschuit). Lunch rond 12.00-13.00 uur en eet je warme maaltijd rond 17.00-18.00 uur. Ben je een echt avondmens: begin rond 10.00-11.00 uur met je ontbijt, ook al sta je eerder op. Lunch rond 14.30-15.30 uur en neem je warme maaltijd tussen 20.00-21.00 uur. Als dagmens zitten je etenstijden er tussen in. Voor alle types geldt: Twee uur na de warme maaltijd, passend bij je eigen ritme, niet meer eten. Eet in ieder geval, wanneer dat kan, wel zoveel mogelijk overdag (als het licht is) en je nog actief bent. Niet vlak voordat je naar bed gaat en je niet meer actief bent.

Beweeg met je ritme mee

Een ochtendmens kan prima in de ochtend en de middag sporten. In de avond is voor een ochtendmens geen handig tijdstip om nog intensief te gaan bewegen. Een wandeling na de maaltijd op avond is natuurlijk geen probleem. Een avondmens kan dat het beste in de middag doen, maar ook de avond tot ongeveer 22.00 uur is geen probleem. Een wandeling in de ochtend is voor een avondmens ook geen probleem. Een dagmens kan beter na 20.00 uur niet meer intensief sporten. Dit om de kwaliteit van je nachtrust niet in gevaar te brengen.

Wil je een recordpoging doen, doe dat dan in de (na)middag. Op dat moment heeft je spierkracht in een piek.Rond 16.00 uur hebben we de snelste reactietijd, en rond 17.00 uur is onze spierkracht maximaal en ons hart- en vaatstelsel het efficiëntst. Ook is onze lichaamstemperatuur en de verbanding rond die tijd het hoogst. Voor een echt ochtendmens liggen de tijden wat eerder, voor een avondmens wat later. Ontspan in ieder geval 1 uur voor je naar bed gaat.

Je snapt nu waarschijnlijk waardoor Ina kon afvallen. In Nederland leeft ze het ritme van een ochtendmens, maar op vakantie in Frankrijk kon ze haar eigen natuurlijke ritme volgen. Ben je een ochtend- of dagmens, dan kun je nu misschien begrijpen dat jij een groter risico hebt om eerder aan te komen in een land als Spanje, Frankrijk of Italië, wanneer je hun gewoontes overneemt.

Meer Gerelateerde artikelen

Je slanker slapen? De feiten en fabels
Minder buikvet voor meer vitaliteit
Als je ouder wordt, gaat afvallen automatische moeilijker?
Is volhouden je probleem? Dan heb ik goed nieuws
Koffie: gezond genieten doe je zo

Wil jij je eigen plan?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus hier mee bezig net zoals Ina nu doet? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Elke 14 dagen meer tips in je mailbox? Ga dan mijn Gratis Test en Tips downloaden, om meer van eten en van jezelf te genieten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *