Minder buikvet voor meer vitaliteit - Instituut Xelf
Instituut Xelf > Blog > Minder buikvet voor meer vitaliteit

Minder buikvet voor meer vitaliteit


Anouk (58, zelfstandig accountant) kwam bij me voor een eetscan. Ze had de stap genomen naar de huisarts te gaan omdat ze steeds vaker een raar soort hoofdpijn had en de dag haast niet kon volhouden op haar werk. Bij de check werd de bloeddruk gemeten die te hoog bleek die haar hoofdpijn zou kunnen verklaren. Dat was al een schok. Toen haar ook gevraagd werd op de weegschaal te gaan (wat ze al een aantal jaren thuis niet meer deed) schrok ze nog meer en voelde ze de schaamte op komen. Uit bloedonderzoek kwam later ook nog dat het schadelijke LDL- cholesterol te hoog was. Zij, die vroeger op hoog niveau had gehockeyd, een mooi sterk sportlijf had en alles kon eten wat ze wilde, nu 12 kg te zwaar en ook nog hoge bloeddruk verstoorde lipiden .

Het bleek dat toen de kinderen groter werden en zelf ook gingen hockeyen Anouk nog wel regelmatig bij het hockeyveld te zien was en jeugdtrainingen verzorgde voor de vereniging, maar zelf steeds minder was ging trainen. Toen ze vaker moest afzeggen vanwege haar werk en er ook steeds wat meer klachtjes en blessures kwamen, besloot ze te stoppen. “Ik denk dat ik hier niet goed op geanticipeerd heb. En het gaat ook zo geleidelijk. Elk jaar een kilo erbij denk ik nu. Zo stom dat ik het zo ver heb laten komen……”

Aankomen na je 40e gaat gemakkelijker, vooral van buikvet

Het verhaal als dat van Anouk hoor ik heel vaak en lijkt ook op mijn eigen verhaal. Uit onderzoek blijkt dat in Nederland nu 50%! van alle mensen een BMI heeft van boven de 25. En dat dit gepaard gaat met vooral de aanmaak van het risicovolle buikvet (ook wel visceraal vetgenoemd) dat zich rond de organen vormt. Dit is dus vanaf de buitenkant niet goed te herkennen. Zo kan dus iemand met alleen een dikke buik nog wel meer risicovol buikvet hebben dan iemand die zwaarder is, maar ook veel vet in de armen, benen, billen en (bij vrouwen) ook de borsten heeft.

Waarom is buikvet zo gevaarlijk?

Het visceraal vet zorg voor een verhoogd LDL in het lichaam. Dit LDL zorgt ervoor dat het  cholesterol gemakkelijker gaat binden aan de wanden van je slagaderen. Hierdoor heb je een grotere kans op hart- of herseninfarcten. Ook gaat de lever vervetten en dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker last kan krijgen van ontstekingen. Ook kan de lever minder goed de schadelijke stoffen afbreken, waaronder ook bijvoorbeeld alcohol. Buikvet zorgt voor hogere insuline hoeveelheden in je bloed die de vetaanmaak stimuleren en de spieropbouw verminderen. Hoe meer buikvet hoe groter de kans op (overgewichts)diabetes.

De rol van de hoeveelheid en soort eten

Natuurlijk is wat je eet, hoeveel je eet en ook wanneer je eet en drinkt van invloed op aankomen in gewicht. Ook weten we steeds meer over het effect van verschillende voedingsstoffen op je buikvet. Te veel “snelle” suikers zoals in frisdranken, koekjes chocolade e.d. zal je lichaam sneller en meer buikvet van maken dan van volkoren producten, groentes en vers fruit. Ook de balans tussen de eiwitten, vetten en koolhydraten doet er toe. En niet te vergeten of je voldoende vitamines, mineralen en antioxidanten binnen krijgt. Te vaak eten kan, als je daar gevoelig voor bent, tot meer buikvet leiden. Hetzelfde geldt voor eten op de voor jou verkeerde tijdstippen.

Het vet in je lichaam is niet hetzelfde als het vet in je eten

Het is een misverstand dat wanneer je vet eet, je ook meer vet gaat aanmaken in je lichaam. Wanneer je meer calorieën eet dan je verbruikt gaat je gewicht omhoog. Wel levert 1 gram vet 9 calorieën, terwijl 1 gram koolhydraten en 1 gram eiwit, maar 4 calorieën levert. Vet telt dus snel op. Dat geldt ook voor alcohol dat 7 calorieën per gram levert.  Eiwitten zijn het gunstigst want die verbruiken het meeste bij de vertering, in vergelijking met de andere voedingsstoffen. Hier houd je maar 3 calorieën per gram van over. Helaas kun je ook weer niet te veel eiwitten gebruiken, omdat dit een reëel gevaar oplevert voor nierbeschadiging.

Invloed van te weinig (kwalitatief goede) slaap

Wanneer je slaapt gaat het hormoon Cortisol omlaag en het groeihormoon omhoog. Zo kan je lichaam herstellen en kunnen je spieren opgebouwd worden. Ook gaat het hormoon Ghreline in de nacht omlaag waardoor je geen honger krijgt nachts. Wanneer je te lang opblijft, krijgt je vaak weer honger, terwijl wat je eet in je lichaam wordt omgezet in vet. Zo kun je dus wel degelijk dik worden door slecht te slapen.

Invloed van te weinig beweging

Wandelen, fietsen, fitness, zwemmen: alles draagt bij tot vermindering van het buikvet. Door bewegen wordt je honger- en verzadigingscentrum beter ingesteld, waardoor je beter aanvoelt wanneer je genoeg hebt. Je kunt meer eten zonder dat je daar van aankomt. Beweging zorgt ervoor dat je bloedsuiker verbruikt wordt, waardoor de alvleesklier minder insuline hoeft te maken om het te veel aan bloedsuiker op te slaan.

De negatieve buikvet spiraal 

Vaak is het aankomen, zeker van het binnen buikvet, iets wat geleidelijk gebeurt, waardoor je te laat beseft dat het uit de hand is gelopen. Daarbij komt ook nog dat je door het aankomen, minder calorieën nodig hebt. Ook blijkt uit onderzoek dat aankomen van vooral ook buikvet, zorgt voor minder energie doordat de schildklier minder goed z.n werk kan doen. En dat zorgt ervoor vaak onbewust dat je bewegen minder graag doet. Hierdoor kom je dus nog gemakkelijker aan. Zo kun je dus makkelijk in een negatieve spiraal terecht komen.

Ontkennen omdat je niet weet hoe het aan te pakken

Anouk wist ergens natuurlijk wel dat haar gewicht steeds wat hoger was geworden. Ze had niet voor niets de weegschaal weggezet. Anders was ze niet zo geschrokken bij de huisarts. Ze had in de loop van de jaren grotere maten kleding gekocht. Ze zag op oude  foto’s echt wel dat ze toen veel slanker was ….. Steeds maakte ze andere dingen belangrijker en bovendien wist ze ook niet hoe en waar te beginnen, Tot nu toe!.

Vijf tips die jij kunt doen om je buikvet te verminderen

Natuurlijk kun je op elke leeftijd en met elk gewicht nog dingen doen om je gewicht en vooral je buikvet te verminderen. Besef wel dat hoe meer buikvet je hebt hoe moeilijker het afvallen wordt. Maar als je stug doorgaat, zal het steeds sneller gaan. Je lichaam reageert  net als een locomotief. Moeilijk op gang te krijgen, maar heeft de locomotief eenmaal vaart dan rolt deze steeds beter door en komt de vaart er weer goed in!

  1. Kies voor jezelf en stel niet meer uit!
    Je kunt je lichaam vergelijken met je huis waarin je woont, met één groot verschil. Je kunt je lijf niet verhuizen of een nieuw lijf nemen. Dus hoe belangrijk vind je je eigen gezondheid? Hoe zie jij je toekomst? Maak je eigen gezondheid belangrijk zodat je met zo weinig mogelijk klachten, vitaal oud kunt worden. Maak het je niet steeds zwaarder. Stel niet meer uit. Zorg dat je de locomotief op gang brengt.
  2. Breng je voeding in balans en eet op regelmatige tijden
    Dat je een uitgebalanceerde voeding nodig hebt om verantwoord af te vallen is een absolute must. Welke voeding op welke tijdstippen voor jou gaat werken is heel persoonlijk. Om dit uit te vinden heb je veel kennis nodig. Het zit complex in elkaar. Doe dit niet in je eentje, want voordat je het weet, ben je verdwaald. Als diëtist en Compleetcoach help ik je graag bij hoeveel eiwitten jij nodig hebt, hoeveel en welke koolhydraten . Ook welke soorten en welk percentage vet voor jou slim is. Daarnaast kan ik je ondersteunen bij waar je wel of niet aanvulling van nodig hebt (ik verkoop zelf niets omdat ik onafhankelijk wil blijven).
  3. Zorg voor een goed slaapritme
    Het is belangrijk om 8 uur per dag te slapen. Kies voor een slaap ritme wat goed bij je eigen bioritme past. Hierdoor zul je je fitter voelen en kun je onnodig extra eten en extra kilo’s voorkomen.
  4. Wees creatief met bewegen
    Meer bewegen wordt leuk als je iets doet dat bij je past of waarbij je twee vliegen in één klap slaat. Je hoeft echt niet te sporten of te fitnessen als je dat niks vindt. Kijk in je dagelijkse bezigheden hoe je meer kunt bewegen door bijvoorbeeld in de tuin wat te wieden zodra dat kan of iets in je huis schoon te maken of op te ruimen. Dit zijn dingen die fijn zijn als ze klaar zijn en als je er ook zo nog extra calorieën mee verbrandt, is dat een mooie win-win situatie.
  5. Vier ook kleine stappen en successen
    Denk niet in te grote stappen. Stel kleine haalbare doelen. Bijvoorbeeld elke week 1 nieuw slank gerecht uitproberen. Gelukt? Waardeer je zelf daarvoor. Is je gerecht niet helemaal gelukt, waardeer jezelf dan voor de poging en leer van je missers.

Meer gerelateerde artikelen

Geen zin in lijnen? Wel (je) zin krijgen is gemakkelijker dan je denkt
Koolhydraatbeperkt dieet volgen? Doe het veilig!
45+ Kleine eter en toch slank worden? Zo doe je dat!
Als je ouder wordt gaat afvallen automatisch moeilijker?
Ik weet wel wat ik moet doen om af te vallen, maar…
Hoe zit dat nou echt met suiker
Gezellig eten de stiekeme dikmaker
Word je van lightproducten lichter?
Afvallen als je ook diabetes hebt

Wil jij je eigen compleetplan voor verantwoord afvallen en duurzaam op gewicht blijven?

Neem jij ook je verlangen en vragen serieus en wil je langere tijd serieus  mee bezig zijn om je figuur en je vitaliteit terug te krijgen? Wil jij  veel meer weten van hoe jij in jouw persoonlijke situatie meer grip op je eten en je gewicht krijgt en onderzoeken wat het beste bij jouw past? Vul dan het formulier in voor een gratis eetscan. Dan bespreken we samen jouw situatie en je doelen, zodat je weet wat voor jou slim is om te doen en of ik als mens, diëtist en eettherapeut daarin de juiste persoon voor jou ben.

Een manier van genieten van je gewicht,  jezelf en eten, waardoor je nooit meer terug kunt naar je oude  gewoontes, dat is mogelijk ook voor jou!